reaktioner vid trauman

Så de är inte  vanligt att de skrivs och pratas om PTSD och ångest och rädsla..
de är vanligt att man får stora förändringar av just trauman, men de pratas inte om de så mycket när man pratar om trauman kan de vara allt mellan  sjukdomsbesked, hot om våld, misshandel, våldtäkter och katastrofer osv men de viktigaste är att man ska veta att de tar tid för kroppen att återhämta sig, 
 
ånget och rädsla blir en vanlig och naturlig reaktion på en farlig reaktion, men de som är svårt att förstå är att ångesten förändrar ens syn på världen.. små saker som att gå på stan eller bara gå på affären kan påminna om den händelsen som man varit med om.. och de kan vara allt från lukter, ljud eller situationer som påmminer om de man varit med om..
 
när de gäller PTSD (posttraumatisk stress syndrom) kan de hända att man får återblickar (flashbacks) de vill säga att man får starka intensiva klara bilder av händelsen och de kan kännas som om de händer igen. men sen kan mardrömmar och sömnlöshet vara en vanlig "biverkning"
 
Något jag tycker är viktigt att ta upp är även detta med skuld och skam, de är många som anklagar sig sjäv för saker som de gjorde eller kanske inte gjorde.
Till exempel tänker vissa som har blivit misshandlade att de kunde kämpat tillbaka och man kan skylla på sig själva för angreppet, eller att känna skuld för traumat betyder att man tar ansvar för de som hänt.. men de kan leda till kännslor som hopplöshet och deppression.. 
 
självbilden eller världsbilden blir oftar mer negativt färgad, man kan kanske säga till sig själv " om jag inte varit så svag och dum hade detta aldrig hänt mig" och de kan även ge en mer hårda tankar om sig själv "jag är en dålig person och jag förtjänade detta".
de är INTE ditt fel!
 
okej de kanske inta va de roligaste inlägget men de är värt att tänka på och veta om!
jag vill bara att de ska pratas mer om just detta ämne för de pratas så lite om detta..
 
titta gärna in på plåsterkampanjen på facebook oxå ;)
 
http://www.expressen.se/halsa/psykisk-ohalsa---borja-vaga-prata-om-det/?cmpid=nyheter_twitter_x_basen_x 
 
 


Kommentarer
p

hej vill du vara med i vårat BLOGGforum?

2013-11-05 @ 19:11:30
URL: http://psykiatrin.blogg.se
Felicia Jakobsson

Det känns bra att du skrivit om sånt här! Har själv PTSD och själv skäms jag över att ha det men det är inget jag kan göra åt. Får bara acceptera det och låta tiden läka kroppens sår. Modigt och bra skrivit av dig Cajsa! :)

2013-11-05 @ 21:57:43
URL: http://feliciajakobsson.wordpress.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

cajsabloom.blogg.se

To see a world in a grain of sand

RSS 2.0